Gå til sidens hovedinnhold

VG.no seiler mot pluss i 2003

VG.no har hatt et meget solid første halvår, med en resultatmargin på 16 prosent. Dermed vil Norges største avis i 2003 gå i pluss på nettet for første gang.

Mange millioner kroner har vært tapt gjennom starten på nettsatsingen på midten av 90-tallet. Det skal noen år til for å tjene inn det tapte, men i år ser det ut til at VG.no gjennom selskapet VG Multimedia AS, skal få sitt første fulle år med pluss i regnskapet.

Propaganda skrev i forrige uke om Dagbladet.no og DB Medialab der også økonomien synes å ha kommet på rett kjøl, både gjennom kraftige kutt i kostnader, men ikke minst en stadig økende omsetning.

Begge har sine kjernevirksomheter i tradisjonelle medier og blir kraftig subsidiert gjennom gratis tilgang på redaksjonelt stoff fra papiravisene. Likevel er økonomien i de digitale selskapene en sterk pekepinn på hvordan tilstanden er blant innholdsleverandører i Internett-bransjen. VG.no er den største avisen på det norske internettet, mens Dagbladet.no ligger på andreplass blant rene nettaviser på TNS Gallups RedMeasure-målinger.

Fra og med mai til september i år omsatte DB Medialab for 9,3 millioner kroner, mens underskuddet endte på minus 121.000 kroner. Resultat før skatt for første halvår ble på minus 3,5 millioner kroner på 17,3 millioner i omsetning. DB Medialab regner imidlertid med pluss i siste tertial i år.

Den største konkurrenten, VG.no, ligger imidlertid foran i løypa. Resultatene første halvår viser en resultatmargin på 16 prosent. Omsetningen er 23,5 millioner og plussresultatet 3,8 millioner kroner.

- Jeg regner med at vi kommer til å holde dette resultatet ut året. Juli og august har ikke akkurat vært gullmåneder for oss, men høsten ser bra ut. Jeg tror vi går i null fram til jul og får et pluss for hele året, sier Torry Pedersen, sjef for VG Nett.

Pedersens relativt moderate optimisme kan spores tilbake til det som skjedde i fjor.

Etter første halvår i fjor lå VG.no meget godt an med knapt én million kroner i underskudd. Andre halvår av 2002 var langt tøffere, ikke minst kostnadsmessig. På en årsomsetning på 35,9 millioner kroner, fikk Norges største nettavis et underskudd på fem millioner kroner.

Pedersen gleder seg over tallene i år, men tror dette er bare begynnelsen på meget sterke resultater fra digitale virksomheter. Han viser at til rubrikktjenesten Finn.no kunne vise til en resultatmargin på 37 prosent første halvår.

- Internett er fortsatt et ungt medium, og alle forretningsmodellene har ikke satt seg ennå. Inntektene vil øke i kraft av at mediet stadig blir større, at man tiltrekker seg meget attraktive målgrupper og at annonseringen rett og slett virker. Vi får mer og mer tradisjonelle annonsører for hver dag som går, hevder han.

Reklame

Best i test: Maskinene som gjør frityrmaten sunn

Kommentarer til denne saken