Gå til sidens hovedinnhold

VG tror færre vil kjøpe VG

VG-topp ser ikke for seg at opplagsfallet i avisen skal gi seg med det første.

- Nei, jeg ser ikke at det er noe som skulle tilsi at dette er en noe som vil slutte med det første, spørsmålet er når det begynner å flate ut, sier Pedersen til NA24 Propaganda.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Faller videre
Halvårsrapporten fra Schibsted viste at opplaget til papiravisen VG hadde et opplagsfall på 18.300 eksemplarer sammenlignet med samme periode året før. Siste bekreftede årsopplag var 309.000 i 2007.

Fallet fra de siste par årene har dermed fortsatt med uforminsket styrke og Pedersen har ikke som nyansatt VG-leder noen trylleformel.

- Nei, jeg har ikke det. Vi må ta inn over oss at det er en annen kamp om folks tid nå. Det som imidlertid er positivt er at vi har tatt markedsandeler hele tiden, sier Pedersen.

For selv om opplagsfallet var ille for VG har det vært enda verre for Dagbladet. I fjor sank VG gjennomsnittlig med nesten 6000 eksemplarer, mens Dagbladet nesten tapte 11.000 hver dag.

Nettet stagnerer
I flere år har det vært avisenes egne nettaviser som har fått mye av skylden for leserfrafallet fra papir. Nå viser tallene fra TNS Gallup at de største nettavisene øker langt mindre enn det de har gjort de siste årene, og at veksten tilsynelatende flater ut.

- Det er fremdeles et begrenset antall mennesker her i landet, så det er vel ikke så unaturlig at nettveksten flater ut, sier Pedersen.

VG Nett satt trafikkrekord i vår med tre millioner unike brukere i løpet av en uke. Men sammenligner man uke for uke trafikktallene for de største nyhetsnettstedene er trenden en utflating i forhold til foregående år.

- Det er et poeng at nettveksten flater ut og at papiropplaget fortsetter å synke. Noe av forklaringen er at vi konkurrerer med langt flere medier om folks tid, og at det blir for snevert å se bare på nettavisene mot papiravisene. Jeg har ikke noen tro på at papiravisene vinner tilbake den posisjonen de hadde før. Vi kan ikke dekke det samme behovet hos folk som før i og med at det er nyhetsformidling døgnet rundt i en rekke kanaler, men vi kan fortsatt selge mange aviser ved å lage gode saker, sier Pedersen.

VG papir hadde i annet kvartal en omsetning identisk med samme kvartal året før, men slo av 21 millioner kroner på driftsresultatet. VG Nett økte omsetningen med til millioner, men slo av tre millioner kroner på driftsresultatet. Høyere utviklingskostnader ble oppgitt som grunn for svakere lønnsomhet i VG Nett.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Reklame

Slik gjør du bålpannen om til en pizzaovn

Kommentarer til denne saken