Gå til sidens hovedinnhold

- Vi bygger stein for stein

Klassekampen øker opplaget med 1000 eksemplarer.

I Klassekampen jubles det for fortsatt stabil og høy vekst i opplagstallene. Når MBL legger fram årets opplagstall vil Klassekampen kunne notere seg et opplag på 15.390 noe som betyr en økning på 1000 eksemplarer, eller sju prosent. For femte året på rad er avisa blant opplagsvinnerne og som eneste redaktør med tolv års jevn økning er Bjørgulv Braanen fornøyd med resultatet.

– Vi gjør ingen forhastede og brå endringer, men bygger stein på stein der vi føler vi er sterke fra før, sier han i en melding.

Trondheimssatsing ga vekst
Braanen peker på flere faktorer som har gitt opplagsvekst:

– I vår lovte vi trønderne at vi skulle dekke valget med en egen trondheimsredaksjon – noe som ga umiddelbar opplagsvekst i Midt-Norge og som vi nå videreutvikler med et fast trondheimskontor. Ellers har vi styrket oss på økonomi/arbeidsliv og vår politiske dekning er blant de beste i landet. Dette har båret frukter både ved at flere store fagforbund har kjøpt seg inn i avisa, men også at vi opplever en betydelig og økende popularitet i arbeiderbevegelsen. Fra vanlige klubbkontorer til regjeringsnivå får vi jevnlig positive tilbakemeldinger.

Doblet annonseinntektene
Ettersom opplaget øker, kan Braanen også notere seg hyggelige regnskapstall fra annonseavdelinga. På to år er inntektene doblet og redaktøren ser det som et uttrykk for at avisa når stadig bredere ut.

– Tilbakemeldingene vi får fra kunder og byråer er at vi de siste årene er blitt et stadig mer interessant medium å annonsere i. Selv om vi har vår styrke i kultursektoren, og kanskje særlig i bokbransjen, opplever vi nå en større pågang fra bransjer som ikke tradisjonelt har hatt oss i kikkerten, slik som for eksempel bil- og matvarebransjen, sier Braanen i meldingen.

Reklame

Best i test påskeegg 2021

Kommentarer til denne saken