Gå til sidens hovedinnhold

- Vi er veldig godt fornøyd

Stormberg trosser de tøffe tidene i sports- og turtøybransjen og åpner en butikk i uken.

Nordmenn kjøper Stormberg-produkter som aldri før. I 2012 omsatte konsernet for nesten 287 millioner kroner.

- Vi er veldig godt fornøyd med mottakelsen vi har hatt i flere år. Det at vi vokser med et tosifret prosentbeløp i et marked som knapt har vekst, er vi stolte av, sier Steinar J. Olsen, daglig leder i Stormberg, til Nettavisen NA24.

Til sammenligning omsatte konsernet i 2011 for 252,5 millioner kroner. Fra år til år utgjør det en økning på over 13 prosent, men på tross av økte inntekter reduseres resultatet for selskapet.

Økt press

Stormberg dro inn litt over 36 millioner kroner i 2011. I 2012 var tallet redusert til 25,3 millioner kroner. Varekostnadene er økt fra 108 millioner kroner til over 131 millioner kroner.

- Det gjennomsnittlige lønnsnivået i Østen øker, det har økt med 20 prosent på ett år. Parallelt med dette øker råvareprisene på ull og bomull, sier Olsen.

- Hvordan er utsiktene for 2013?

- Vi ligger an til å få en solid vekst, åpner flere butikker enn noen gang, men forventer mer press på marginene. Vi nærmer oss 50 butikker, noen driver bra, mens andre ikke går fullt så godt. Ombygging, nedleggelse eller flytting kan da være alternativene. Det er viktig at vi tar tak i de butikkene som ikke går bra, fortsetter Olsen.

- Per i dag har vi åpnet og inngått leiekontrakt som innebærer 13 nye Stormberg-butikker i 2012. Vi åpner de kommende to måneder en butikk i uken, fortsetter Olsen.

- Hvor mange butikker kommer dere til å legge ned i 2013?

- Det er altfor tidlig på si. I løpet av dette året vil noen butikker falle fra. Det er helt naturlig. Vi tror det blir et økt prispress. Marginene våre blir mer presset. Samtidig må vi jobbe med å få ned kostnadene våre ytterligere. Stormberg må ha et høyt volum for at vi skal kunne tjene penger. Kostnadsreduksjon og volumvekst er noe av det som skal til for at vi skal lykkes, sier han.

- Med så stor butikkmasse som Stormberg har, er det naturlig at enkelte butikker flytter, bygges om eller legges ned, fortsetter Olsen.

- Nordmenn er mer nøkterne

Stormberg ble etablert av Steinar J. Olsen i 1998.

- Nå er det snart 15 år siden jeg startet. Vi vokser og trives godt med den økte konkurransen, forsetter Stormberg-sjefen.

De siste årene har Stormberg gjort solide investeringer i lagerstyring. I alt er 30 millioner kroner er belastet regnskapet i 2011 og i 2012.

- Det er nå 14 roboter som jobber syv dager i uken. Vi har igjennom dette klart å øke håndteringen av pakking av varer, sier han.

Overskuddet fra 2012 blir overført til selskapets egenkapital.

- Vi ser fram til en ytterligere vekst i årene som kommer. Da er det viktig at vi har en god buffer i årene som kommer. «Value for money»-merkevarer er på frammarsj og det passer oss veldig godt. Nordmenn er noe mer nøkterne og er opptatt av å få mer for pengene når de handler, sier Stormberg-sjefen.

Har du nyhestips? Tips Nettavisens journalist!

Reklame

Regntøyet du trenger til den norske sommeren

Kommentarer til denne saken