Gå til sidens hovedinnhold

Vi prøvekjører super-GPS

Nettavisen har prøvekjørt GPS-en som skal vise vei i tunnelen. Så vi lyset i den andre enden?

Sonys nye gigant-GPS lanseres om kort tid, og Nettavisen har vært med produktsjef Martin B. Hansen i Sony på en prøvetur.

Den nye GPS-en er selskapets største, og har blant de aller største skjermene på markedet. Den trykkfølsomme skjermen måler 4,8 tommer, og er større enn blant annet TomToms One XL. Og når vi er inne på størrelse må det nevnes at GPS-en med størst skjerm også er markedets tynneste med en tykkelse på kun 2 cm.

Plass til mer
En av hovedfordelene med å ha stor skjerm, er at det er plass til langt mer informasjon i ruta uten at det gjør kjøreturen mindre oversiktlig.

På vei fra A til B har Sony NV-U92T også fått plass til dynamisk ruteinformasjon. Det vil si at du til en hver tid får opp en oversikt over parkeringsmuligheter, spisesteder og hotell til høyre for selve kartnavigeringen. Kjører du gjennom en ukjent by, får du med andre ord både tips om spisesteder og hvor du får satt fra deg bilen.

Finner du en restaurant du har lyst til å spise på, trykker du bare på ikonet for å legge dette til som et stopp på ruten din.

Pek deg hjem
En annen finurlig funksjon er figurkommando. For å unngå å bruke for mye tid og fokus på å trykke på GPS-en mens du kjører, trenger du kun å gjøre små, raske kommandoer på skjermen for å finne frem.

Skal du hjem tegner et skråtak på skjermen, og så får du automatisk opp ruten hjem. Skal du se flere alternative bensinstasjoner, parkeringsmuligheter eller spisesteder, stryker du pekefingeren henholdsvis til høyre, venstre eller ned langs skjermen.

Foretrekker du en spesiell bensinstasjon, vil du ved å stryke fingeren til høyre over skjermen få opp en liste med nærmeste Esso, Shell, Statoil og alle de andre, og deretter kunne velge og vrake.

Trygt gjennom tunnelen
En vanlig GPS mister signalet når du kjører inn i en tunnel. Skal du ta en avkjøring inne i tunnelen eller rett etter, har GPS-en problemer med å vise deg i riktig retning.

Også dette problemet har Sony NV-U92T gjort noe med. Sony har nemlig utstyrt den med en trykk- og akslerasjonssensor som tolker bilens bevegelser. Dermed klarer GPS-en å tolke hvor du befinner deg, selv om du mister kontakt med satellittene.

Nettavisen kjørte gjennom flere tunneler på sin prøvetur, og kom frem til ønsket destinasjon hver gang.

At GPS-en automatisk tilpasser seg lyset rundt deg er også med på å gjøre bilturen sikrere. Når du kommer inn i en tunnel tilpasses skjermstyrken til dette, og når du forlater den justeres lysstyrken igjen.

To modeller
Sonys nykommer kommer i to varianter. De er identiske, bortsett fra at NV-92T har 2 gigabyte lagringsplass og kart over hele Europa, mens NV-U82 kun har 512 megabyte minne og nordiske kart. Prisforskjellen mellom de to modellene er bare 500 kroner, så er sjansene for biltur i Europa tilstede, er det like greit å fleske til med toppmodellen med en gang.

De to nye XXL-modellene kommer på markedet i sommer, og vil ifølge produktsjefen ligge på fra 4000 til 4500 kroner.

Reklame

Kurs: Dette må du vite om vin og bobler til 17. mai