Gå til sidens hovedinnhold

Vil kjøre luksus-svensker konkurs

Dekk-kongen Tommy Sharif vil slå Koenigsegg konkurs. Les alt om den elleville krangelen.

Bildekkgründer og mangemillionær Tommy Sharif (31) er møkk lei bilbråket med den svenske luksusbil-produsenten Koenigsegg. Nå krever han penger kontant. Om ikke vil han slå Koenigsegg konkurs.

NA24 - din næringslivsavis

- Jeg vil sende et krav til Koenigsegg Norge AS om å få pengene, ellers begjærer jeg Koenigsegg konkurs for å sikre meg pengene, sier Tommy Sharif til NA24.

Konflikten skyldes uenighet etter at Sharif og Koeningsegg ble enige om at produsenten skulle selge bilen for ham, men at Sharif aldri fikk pengene for bilen.

Ukjent med kravet
- Det var nytt for meg. Nå har jeg aldri fått en konkursbegjæring fra noen før, så om det skal ha kommet med storken eller posten er ikke godt å si, men jeg har ikke fått noe brev fra Sharif, sier Bård Eker til NA24.

Eker har ikke truffet Sharif siden utforkjøringen på Rudskogen ifølge ham selv, og sier han ikke vet hvorfor Sharif nå vil prøve å slå han konkurs.

- Hadde han bare tatt telefonen når jeg ringer så kunne vi kanskje ha løst dette problemet. Sakens kjerne er at den summen Sharif vil ha for bilen ikke samsvarer med det den var verdt da vi fikk den tilbake. Vi var nødt til å ta en totaloverhaling av hele bilen etter turen på Rudskogen, slikt koster jo penger, sier Eker som også begynner å bli lei bilbråket med den profilerte dekk-kjendisen fra Skedsmo.

I fjor høst fikk Tommy Sharif sin Koenigsegg til 7,5 millioner kroner. I løpet av to uker rakk han å kjøre i grøfta og tilby Henning Solberg 100.000 dollar for å kappkjøre. Men bilen har utviklet seg til å bli et dyrt eventyr.

Kranglet om superbilen
Den svenske bilprodusenten hadde ikke sans for Sharifs PR-jippoer. De ba ham derfor om å levere tilbake bilen, slik at de kunne selge den til den svenske H&M-arvingen Stefan Bengtsson.

Men også Bengtsson slet med å kontrollere fartsmonsteret. Etter bare 18 timers eierskap krasjet svensken med en søppelbil og totalvraket bilvidunderet. Etter hva NA24 kjenner vil bilen aldri mer kunne kjøres.

Men historien om superbilen stopper ikke der. Etter salget ble det krangel om hvordan oppgjøret skulle ordnes.

Kontanter eller aksjer
Mens Koenigsegg-medeier Bård Eker mener Sharif enten skulle få aksjer i selskapet eller en ny bil, mener Sharif at han skulle få oppgjøret i kontanter.

- Vi har holdt pengene tilbake i samarbeid med Sharif fordi han heller ville ha aksjer i Koenigsegg, har Eker tidligere uttalt til TV 2.

Sharif nekter for at han har inngått noen slik avtale med Eker & Co.

- I stedet for penger er det sagt at jeg kan få ny bil eller aksjer i selskapet. Det er helt uaktuelt, sier Sharif til NA24.

Siden det ennå ikke har kommet noen penger inn på kontoen til dekkselgeren truer han nå med å ta drastiske skritt. Enten må Koeningsegg betale ham - eller så vil Sharif svinge innom skifteretten med en konkursbegjæring.

Reklame

Kurs: Dette må du vite om bobler