Gå til sidens hovedinnhold

- Vil sjokkere bilindustrien

Amerikansk toppsjef tror inderne vil sjokkere bilindustrien.

I India ferdigstiller man i disse dager en bil med 33 hestekrefter som kun koster 2.500 dollar, eller 17.500 kroner til landets enorme marked.

- Når man i prinsippet går fra sykkel, til moped, og videre til en veldig liten bil er det et veldig stort skritt, sier Curtis R. Carlson i konsulentselskapet SRI International, om bilen som vil bli tilgjengelig i standard-, og deluxemodell, til NA24.

Carlson var i Norge denne uken og mener det inderne gjør er innovasjon av beste merke på flere måter.

NA24 - din næringslivsavis

Gigantisk marked
Han sier at priser på biler i India og Kina er et stort spørsmål. Siden markedet er så ferskt vil det ikke akseptere etablerte kanaler for kjøp av biler i normal forstand.

- Derfor produseres en liten bil som er utrolig billig i India, sier han, og legger til at markedene er gigantiske, så selv uten høykost er potensialet enormt.

Med en slik fokus på kundene og kostnader vil industrien være bedre rustet i markedet de neste 5 til 20 årene.

- I den samme prosessen jobber inderne med å ta kostnader vekk fra bilproduksjon. Du kan være sikker på at om 20 år bygger de ikke biler til 2.500 dollar lenger, sier han.

Les også: - Microsoft vil forsvinne

Det beste
Han mener at siden bilprodusenten Tata tilfredsstiller kundens behov vil det i andre hånd gjøre at både India og Kina vil gå etter det beste av det beste.

- Dette er et eksempel på at aktører kommer fra en helt ny retning i markedet og konkurrentene tenker ikke på dem som en reel utfordrer, sier han.

Han mener den etablerte bilindustrien som ikke tenker på innovasjon vil merke dette.

- En dag vil den etablerte industrien tenke, herregud hva er det inderne gjør, de har tatt over hele markedet, sier han.

Med en slik prislapp kan bilen nemlig bli et reelt alternativ for flere millioner mennesker, som til nå ikke har hatt råd til å eie bil.


Ikke første gang
En slik industrirevolusjon har også skjedd tidligere i bilhistorien. I 1908 kom den oppfinnsomme amerikaneren Henry Ford med sin legendariske modell T. Bedre kjent som T-Ford. Med 20 hestekrefter revolusjonerte den bilindustrien. Inflasjonsjustert ville den i dag ha kostet rundt 19.700 dollar, som er rundt 138.000 kroner.

At amerikanerne fikk en så sentral posisjon i markedet hadde britene ikke lyst til se på.

De begynte derfor å produserte den populære Mini-modellen i perioden 1960 til 2000. Den hadde 34 hestekrefter og inflasjonsjustert kostet den 82.500 kroner.

Ikonet fra 60-tallet og dens plassbesparende forhjulstrekk-system inspirerte en hel generasjon bilprodusenter.

En bille
57 år etter at Henry Ford hadde rullet ut sin T-Ford svarte tyskerne med å presentere sine Käfer, som oversatt til engelsk betyr Beetle. På norske rett og slett en bille.

Den hadde 24 hestekrefter og kostet inflasjonsjustert 11.333 dollar, som er rundt 80.000 kroner. Dette var Volkswagen Type 1 bil for økonomiske bilder som ble produsert helt fram til 2003.

Økt forurensing
Men selv om prisen på Taten har vekket oppmerksomhet har kritikere hevdet at bilen vil føre til store økninger på allerede stappfulle veier, samt økt forurensing av både miljø og støy. Andre har tidligere hevdet at Tata må ofre både kvalitet og sikkerhet for å kunne koste så lite.

Når Tata introduserte bilen på et show i New Delhi i januar sa Tatas styreformann, Ratan Tata, at bilen har passert både indiske og europeiske utslippsstandarder.

Må kutte prisene
Nanoen er en kompakt bil med fire dører og plass til fire personer. For å nå prismålet er det meste annet enn motor og karosseri fjernet. Det finnes for eksempel ingen radio, aircondition, speil på passasjersiden og den kommer med kun en vindusvisker.

Selskapet har tro på at de kan revolusjonere bilindustrien. Analytikerne på sin side tror at billigbilen vil tvinge andre bilprodusenter til å redusere sine priser.

Har du et næringslivstips - kontakt NA24

Reklame

Siste sjanse: Halv pris på alt fra Comfyballs

Kommentarer til denne saken