Gå til sidens hovedinnhold

Vil ta norske føtter

Halvparten handler hos Eurosko. Det er et problem for utenlandske skobutikker

At halvparten av skoene vi kjøper handles hos Eurosko, byr på utfordringer for utenlandske aktører. Men svenskene og danskene ser muligheter for å sko nordmenns føtter, likevel. Nå skal de åpne enda flere skobutikker her, skriver Aftenposten.



Svenske Nilson Group står bak suksessen Din Sko. De har 23 butikker her i landet, og målet er minst ti til.



Også danske Bianco ser på det norske markedet som lovende. Ikke bare er norske kvinner motebevisste, de har også god betalingsevne.



I dag har Eurosko 50 prosent av skomarkedet i Norge. Den danske skokjeden Skoringen har 20 prosent, så tilsammen kontrollerer disse størstedelen av det nordmenn har på føttene. De anser sin posisjon så sterk at det ikke uten videre åpner for andre nykommere.



Lille Vinkel Sko er en av de uavhengige skobutikkene i Norge. Andre er Shoe Lounge og Corso Como.



- Når Eurosko har halvparten av markedet, skaper det rom for oss til å være litt annerledes, sier Sverre Klouman, i Lille Vinkel Sko til Aftenposten.

Reklame

Her får du tak i de superpopulære shortsene

Kommentarer til denne saken