Fra og med i høst skal alle piggfrie vinterdekk merkes med EUs nye norm blant annet gir informasjon om veigrep og rullemotstand.
Men skal vi tro NAF er informasjonen på denne informasjonsplakaten til dels direkte villedende.
- Det er faktisk dekkene med dårligst karakter for bremsegrep som er best på snø og is, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Årsaken er at dekkene må ha til dels svært annerledes egenskaper for å gi gode egenskaper på snø, i forhold til godt grep på asfalt. I de standardiserte testene måles dekkene på våt asfalt og i varmegrader.
- Egentlig må man snu skalaen på hodet når det gjelder bremsegrep på snø og is. De dekkene som har dårlige egenskaper på våt asfalt, er som oftest de med best grep på snø og is, sier Engebretsen.
For å gjøre situasjonen verre har NTNU bevist at støyen på dårlig norsk asfalt er vesentlig annerledes enn målinger som gjøres ellers i Europa, noe som betyr at tallene produsentene oppgir blir alt for positive.
Det eneste som er direkte relevant her i Norge er merkingen på rullemotstand, som handler om drivstofforbruk. Et dekk med merking G bruker rundt 0,05 liter mer mil enn et dekk med toppkarakter A.
- Sagt med andre ord vil forbruket øke med 80 liter per år når du kjører 15 000 kilometer i året, sier Jan Ivar Engebretsen.
Med en pris på rundt 15 kroner per liter, blir det rundt 1200 kroner i året i forskjell på dårligste og beste karakter.
Les også: Dette er de beste vinterdekkene