Gå til sidens hovedinnhold

Slik unngår du høstdepresjon

Sesongen for mørke kvelder og like mørke sinn har begynt.

(SIDE2): Vi påvirkes alle av kortere dager og mindre dagslys. Mange opplever også sesongbasert depresjon.

Siste nytt fra Side2, besøk forsiden akkurat nå!

Mange har symptomer
Dagslyset er den beste regulatoren for døgnrytmen vår, og for mange kan mangelen på lys føre til såkalt vinterdepresjon. For noen går den over av seg selv og er mild i formen, men andre vil ha behov for ulike former for behandling. Man antar at fem til ti prosent av den norske befolkningen lider av sesongbasert depresjon, men mange flere, spesielt kvinner, opplever symptomer uten at det kalles en sykdom.

Vanligste tegnene på sesongbasert depresjon:
Lommelegen lister de vanligste symptomene på vinterdepresjon:

- Tretthet og økt søvnbehov, som kan forstyrre døgnrytmen og over tid føre til søvnløshet.
- Slapphet/tiltaksløshet.
- Økt matlyst, spesielt på søtsaker. Resulterer gjerne i vektoppgang.
- Følelse av utilpasshet.
- Lav sosial aktivitet.
- Nedstemthet og depressive tanker.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Gjenskap dagslyset
Mange kjenner seg gjerne igjen i noen av beskrivelsene ovenfor uten at man nødvendigvis har en depresjon. Det er som nevnt naturlig å føle sesongskiftet på kroppen. Lysbehandling er den behandlingen som er anbefalt for sesongavhengig depresjon, det skriver nettstedet. Flere institutter tilbyr slik behandling, men for personer som plages av vinterdepresjon år etter år kan investering i en egen lyslampe være mer til hjelp.

Solarium og vanlige lamper er verdiløse
Vanlige lamper og solarium er imidlertid verdiløse i denne sammenhengen. Lysstyrken (måles i lux) må tilsvare dagslyset, helst opp imot 10.000 lux. Lampen bør også ha en dimmer slik at lysstyrken kan reguleres. Mange vanlige lampebutikker fører slike, og det er også lyslamper kombinert med vekkerklokker på markedet.

Les også: Lysende hjelp til morratryner

Reklame

Påskeegg 2021: Dette er våre favoritter

Kommentarer til denne saken