ALLTID HÅP: Lege Wasim Zahid er spesialist i både hjertesykdommer og indremedisin, og sier det aldri er for sent å slutte å røyke.

Annonsørinnhold fra

- Det er aldri for sent å slutte å røyke

Holder du ut i 28 dager er sjansen stor for at du er kvitt røyken.

– Mange synes det er vanskelig å slutte, og det er ikke så rart, for røyk er jo avhengighetsskapende, sier lege Wasim Zahid.

Som spesialist i hjertesykdommer og indremedisin, har han daglig samtaler med folk som vil slutte å røyke. Zahid deler også helseinspirasjon og informasjon i sosiale medier.

– Det er viktig å vite at det finnes mange hjelpemidler, for eksempel nikotinlegemidler som plaster og tyggis. Det finnes også andre medikamenter på resept man kan bruke, sier Zahid.

Røyksuget blir fort svakere

Helsedirektoratet arrangerer røykesluttkampanjen Stopptober i oktober, og oppmuntrer da til å være røykfri i 28 dager. Ifølge forskning femdobles sjansen for å klare å slutte for godt om du holder deg røykfri i 28 dager.

– Dette er en veldig god start. Allerede etter en uke, eller ti dager, vil du antakelig merke at røyksuget har blitt mye svakere, sier Wasim Zahid.

Motivasjon finner du i Slutta-appen, utviklet av Helsedirektoratet.

Den viktige samtalen: Lege Zahid har daglig samtaler med pasienter som ønsker å slutte å røyke.

Hjelp til å slutte å røyke?

Line, Font, Aqua
Line, Font, Aqua

1

2

3

Stopptober er en internasjonal masseoppfordring om å slutte med røyk i 28 dager i oktober. Det kan være enklere å slutte sammen med andre og man føler at man tar del i noe større enn seg selv.

Dersom du kommer deg gjennom 28 dager uten røyk, har du fem ganger så stor sjanse for å lykkes med røykeslutt.

Mange synes tanken på at de aldri skal røyke mer er vanskelig. Derfor handler Stopptober om å ta små skritt – én dag av gangen – og plutselig har du klart 28 dager uten røyk.


Vision care, Face, Glasses, Lip, Smile, Hairstyle, Eyebrow, Eyewear, Happy, Iris

Linda Granlund er divisjonsdirektør for folkehelse og forebygging i Helsedirektoratet, og anbefaler appen til alle som trenger slutte-motivasjon.

– Her kan du plotte inn om du vil slutte å røyke eller snuse, eller begge, og hvor mye du røyker daglig. Appen vil holde telling på hvor lenge du har holdt deg røykfri, hvor mye penger du sparer og hvilke helsegevinster du får dag for dag, uke for uke, sier Linda Granlund.

Appen er lastet ned over en million ganger og Helsedirektoratet får ukentlig tilbakemeldinger om at Slutta var til god hjelp i prosessen.

VIL MOTIVERE: Linda Granlund, Divisjonsdirektør folkehelse og forebygging i Helsedirektoratet håper at appen kan hjelpe de som vil bli røyk- og snusfrie.

Hva motiverer til røykeslutt?

Slutta-appen er utviklet med utgangspunkt i endringspsykologi og forskning om hva som motiverer til røykeslutt. Den har et lekent design og er enkel å bruke.

–  Det kan være lurt å tenke gjennom dine grunner for å slutte, sier Granlund.

– Skriv dem gjerne ned og ha dem lett tilgjengelig de dagene du mangler motivasjon. Ta en dag av gangen, eller en time om gangen, og ikke vær så hard mot deg selv, oppfordrer hun.

Granlund mener at det er viktig å ikke dvele ved det dersom det skjer en sprekk.

– Se heller fremover. Det er ikke krise!

Mange opplever at det er god hjelp i individuell oppfølging eller røykesluttkurs hos frisklivssentralen i kommunen din. Frisklivssentralen er en kommunal helsetjeneste som hjelper deg til å endre levevaner og mestre helseplager. Der får du tilbud om samtaler en-til-en, grupper og kurs.

Helsegevinster og bedre livskvalitet

Lege Wasim Zahid påpeker at det aldri er for sent å slutte å røyke. Om du allerede har røyket i mange år, og kanskje utviklet sykdom, er det likevel alltid håp.

Blodtrykket og pulsen går ned til et normalt nivå igjen allerede 20 minutter etter at du har stumpet røyken. Deretter kommer gevinstene på rekke og rad jo lengre du holder deg røykfri.

Faren for hjerteinfarkt går nedover når du slutter å røyke, lungekapasiteten bedres og det blir lettere å bevege seg raskt. Du får økt blodsirkulasjon i ryggvirvlene, og dermed mindre risiko for ryggproblemer.

– Selv om du har utviklet alvorlig sykdom, vil du uansett bremse utviklingen av sykdommen, når du slutter å røyke. Du vil stabilisere deg på et punkt, og du vil også bli bedre. Endel KOLS-pasienter har blitt mye bedre i pusten etter at de sluttet med røyk, sier Zahid.

Fordelene med å ikke røyke er mange.

– Du sparer masse penger når du slutter. Røyk er dyrt, og du kan bruke pengene til å kjøpe noe fint, eller reise på ferie, sier legen.

– Når du slutter å røyke begynner blodårene dine å slappe mer av fordi de slipper nikotinpåvirkningen. Det blir dermed bedre sirkulasjon til huden og hele kroppen, forklarer han.

Det finnes like mange motivasjonsfaktorer til å slutte som det finnes røykere, men for de aller fleste handler det om bedre helse og livskvalitet.

– For meg som lege er det viktig å hjelpe røykere til å slutte for å spare liv og alvorlig sykdom, sier han.

Hadde røyk blitt oppfunnet i dag, tror ikke lege Wasim Zahid at det hadde blitt et lovlig rusmiddel.

SJEKKER HJERTET: På kontoret og undersøkelsesrommet på Drammen sykehus tar Zahid daglig imot pasienter med alvorlige sykdommer som følge av blant annet røyking.

"

Selv om du har utviklet sykdom på grunn av røyking, vil du uansett bremse utviklingen av sykdommen når du slutter.

Wasim Zahid
- Spesialist i hjertesykdommer og indremedisin

SLUTTA-APPEN:

Hvis du trenger motivasjon og støtte i Stopptober, er appen Slutta god å ha. Her kan du se hvor lang tid du har klart å holde deg røykfri, hvor mange kroner du har spart på ikke å kjøpe røyk, og få tips og motivasjon via knappen «Hjelp, jeg sliter!».

Material property, Clock, Font
Rectangle
Brown, Rectangle, Font
Material property, Brown, Rectangle, Pink, Red