Smartembed:

Finner ingen URL

Annonsørinnhold fra

På denne skolen bruker de skogen som klasserom

Mokollen skole i Sandefjord tilpasser undervisningen til hver enkelt elev, og tar gjerne med læreboka ut. – Jeg kunne stått i et klasserom og fortalt om alt dette her, men det har null verdi, sier skogspedagog.

Det er sol og skogen lukter frisk vår.

Barna i 1.-7. trinn på Mokollen skole i Sandefjord, har tatt turen til Haugen skog. Her skal de blant annet lære om skogen og hva som skjer om våren.

Barna løper til en lavvo og setter seg pent på benkene som er plassert der. Det er tydelig at de har vært der før og vet hva som venter dem.

– God morgen barn, sier en rungende stemme til gjengen.

– God morgen, Jens, svarer alle i kor.

Jens Kittil Steen Stenklev er skogspedagog i Skogselskapet.

I flere tiår har han tatt med skoleklasser inn i skogen for å undervise om natur og skogbruk.

I dag er det Mokollen skole sin tur, og Jens har hatt besøk av elevene flere ganger før.

– Det er helt fantastisk, fordi de har en aldersblanding. De store har ofte en myk respekt for de små, så det med aldersblanding er ikke dumt, sier Jens.

De store har ofte en myk respekt for de små, så det med aldersblanding er ikke dumt.

Jens Kittil Steen Stenklev, skogspedagog i Skogselskapet

Crescent

FRILUFT: Elevene på Mokollen skole får mye av undervisningen sin i friluft.

Må prøve selv

I dag skal barna ha lek og moro i skogen. De skal alle få prøve seg på rebusløp, saging, spikking og kløyving av ved. Men gjemt inni all lek og moro, skal barna lære å samarbeide og å håndtere forskjellige verktøy.

– Jeg kunne stått i et klasserom og fortalt om alt dette her, men det har null verdi. Barn må ha learning by doing, sier Jens.

Han synes at barna på Mokollen skole er både åpne og ivrige når de er på tur. Og siden de er såpass mye i skogen, har de opparbeidet seg en egen “skogskompetanse”.

– Det er en praktisk kompetanse som de kommer til å ha glede av resten av livet. Du behøver ikke å mase mye om ting eller å forklare, fordi de vet og de er her flere ganger i året, og da har de en kompetanse om bruken av plassen og aktivitetene.

Fem regler for lister

  • Dette er eksempel på lister/bullet points. Her legger man inn en slik type innhold
  • Begynn hvert punkt med stor forbokstav.
  • Punkter som består av to eller flere ord skal av­sluttes med punktum.

  • Punktum er valgfritt i lister der alle punktene består av ett ord.

  • Punkter med og uten punktum skal ikke blandes i samme liste. Enten har alle punktene punktum, eller så har ingen av punktene punktum.

  • I norskspråklig sammenheng skal det ikke være punktum bak tall eller bokstaver som nummererer lister.
Jacket, Leisure

FORVENTINGSFULLE: Barna følger nøye med på hva som blir fortalt.

Gøy på tur

Etter samlingen i lavvoen, blir barna delt opp i grupper og går til hver sin aktivitet. Miriam Ammar (8) og Julie Amina Røsholt (7) sitter på en stubbe og spikker på hver sin pinne.

De er ikke helt sikre på hva det skal bli enda, men de er enige om at det er gøy å spikke. Og å sage og kløyve ved.

Kidus Yonatan Haile (8) står og sager en stor trestokk. Han sager som en proff, og det er han selv enig i også.

– Jeg er ikke så verst. Jeg trodde jeg skulle være dårlig og kutte hånda mi, men jeg har ikke gjort det enda, sier han.

Han synes det er helt topp å være på tur. Men det beste med Mokollen skole er at de har fest, synes han.

– Vi har hundredagersfest, sier han. Dette er en feiring 1. -3. klassingene har hvert år når de har vært på skolen 100 dager ut i skoleåret. Da har de undervisning, aktiviteter og leker som handler om tallet 100.

  • Mokollen skole er godkjent for 80 elever
  • Pris pr. måned fra 1. - 7. trinn: 1 150,- (betaler for 10 måneder)
  • Pris pr. måned fra 8. - 10. trinn: 1 250 ,- (betaler for 10 måneder)
  • Skolen har søskenmoderasjon og man betaler kun for max 2 barn. Fra og med barn 3 er gratis.
  • Alle reiser og aktiviteter, inkludert utenlandsturer, er inkludert i skolepengene.




Dette er Mokollen skole

People in nature, Natural landscape, Hair, Plant, Outerwear, Eye, Smile, Tree, Mammal, Happy

TILPASSER UNDERVISNING: Kontaktlærer Ellen Ramberg Singler tror at større lærertetthet gjør det enklere å tilpasse undervisningen.

Tilpasser undervisning til elevene

Ellen Ramberg Singler er kontaktlærer for 6. og 7.-trinn og har jobbet på Mokollen skole i 10 år.
Hun skryter av mulighetene skolen har til å både følge opp elever og å tilpasse undervisningen.

– Vi har den samme læreplanen som alle andre skoler, men det å ha færre elever og større lærertetthet gjør at det er enklere å følge opp elever. Det er enda lettere å tilpasse undervisningen, sier hun.

Mokollen er en kristen skole drevet av Adventkirken. Ellen synes det er fint å ha et felles verdisyn, men presiserer at alle er velkomne uansett verdisyn.

I undervisningen bruker skolen SMART oppvekst-metoden. Ellen forteller at de også har mye trening i å legge opp undervisningen til hver enkelt elev.

– Dette er fordi vi kjenner elevene bedre, vi snakker med dem og finner svarene de lærer best av, sier hun.

I tillegg legger de undervisningen utenfor klasserommene så ofte som mulig.
Sist de var i skogen, tok de med mattetimen ut og jobbet med målinger.

– Da målte vi trær, så på volum og annet, så det behøver ikke alltid å være naturfag når vi er ute, sier hun.
Hun synes det er viktig med variasjon og frisk luft.

Gymtimene er nesten alltid utendørs, 1. til 7.-trinn har svømming hver fredag, og på vinterstid er skolen i skøytehallen og i skiløypene.

– Jeg tror det blir mye mer motiverende av å jobbe slik, avslutter hun.

  • SMART oppvekst skal bidra til robuste barn og unge som takler det livet byr på i medgang og motgang.
  • Bygge fellesskap der ALLE opplever tilhørlighet, livsglede og håp.
  • Setter verdier og prinsipper (styrkefokus, medvirkning, anerkjennelse, relasjoner og trening) i bevegelse.
  • Trening på opptredener og handlinger i alle våre mellommenneskelige møter.

Dette er SMART oppvekst

Er du nysgjerrig på Mokollen skole?