Aerospace manufacturer, Military aircraft, Tire, Wheel, Vehicle, Airplane, Aviation, Propeller

Drømmen er innenfor rekkevidde – bli flyver:

– Pilot er et fantastisk yrke

Pilot Flight Academy er en av Europas største og mest moderne flyskoler. Hvert år utdanner de profesjonelle og dyktige piloter som er ettertraktet av flyselskapene.

Annonsørinnhold fra

Material property, Font

– Jeg kan med hånden på hjertet si at dette er et fantastisk yrke, sier påtroppende daglig leder i Pilot Flight Academy, Mikael Eriksson.

Han har selv fløyet 39 år i det skandinaviske flyselskapet SAS. Nå skal han rekruttere og utdanne nye piloter.

– Dette er en utdannelse som er krevende, men som også er utrolig spennende og gøy å gjennomføre, forteller han.

Flight instruments, Helicopter pilot, Air travel, Vehicle, Cockpit, Sunglasses, Aviation, Goggles, Aircraft

BLI PILOT: Pilot Flight Academy er en av Europas største og mest moderne flyskoler. – Det er en krevende, men uhyre interessant utdannelse, sier Mikael Eriksson.

Gode muligheter for jobb

Den populære flyskolen har sitt hovedkvarter på Torp Sandefjord lufthavn i Vestfold. De har et internasjonalt miljø med over 200 studenter hvert år.

– Det er svært gode forutsetninger for å få seg en jobb etter endt utdannelse. Antall søkere gikk litt ned under pandemien, men nå er trenden på vei opp igjen.

Nå som pandemien er over, er det nå et gunstig tidspunkt å starte pilotutdanning.

– Ser vi globalt på det, må vi rekruttere flere piloter enn vi gjør i dag for å unngå problemer i hele industrien. Vi vil mangle rundt 80.000 piloter om sju år dersom vi ikke øker takten, forklarer Eriksson.

Jeg har hatt en bra og velbetalt jobb samtidig som jeg har sett hele verden.

Mikael Eriksson

Hvem er Pilot Flight Academy?

Les mer her!

Opptakskriterier

For å komme inn på utdannelsen, er du nødt til å tilfredsstille opptakskravene.

– Vi ønsker ikke at studenter investerer både tid og penger på utdannelsen hvis de har dårlige forutsetninger for å jobbe som pilot. Derfor er vi nødt til å ha noen krav som skiller søkerne.

Du må blant annet gjennom en nettbasert opptaksprøve som kartlegger motivasjon, modenhet og egnethet til å kunne gjennomføre en pilotutdanning. Du vil også bli testet i matematikk, logisk resonnering, monitoreringsevne, simultankapasitet, reaksjonsevne og lignende.

– Fremtidige arbeidsgivere vil stille like harde krav. Vår jobb er å forberede pilotene på det som skjer etter at de er ferdig utdannet, sier Eriksson.

Skolen har også et krav om norsk eller svensk EASA Klasse 1 medisinsk sertifikat. Det medfører at du må ta en flymedisinsk undersøkelse.

Smile, Gesture
Aerospace manufacturer, Sky, Vehicle, Aircraft, Monoplane, Airplane
Flight instruments, Helicopter pilot, Air travel, Vehicle, Sky, Cockpit, Aviation, Aircraft, Airliner
Aerospace manufacturer, Tire, Sky, Aircraft, Vehicle, Airplane, Monoplane, Wheel, Aviation, Propeller
Flight instruments, Air travel, Cockpit, Aircraft, Aviation, Cloud

Satelittbase i Texas

Selve utdannelsen varer i 18 måneder. Lover og regler, navigasjon, meteorologi, flysystemer og kommunikasjon er fag du vil bli bedre kjent med gjennom de første seks månedene.

Les mer her!

– Det er et relativt intensivt teoretisk studium som er ganske krevende, men som også er veldig interessant og spennende. Etter det begynner den praktiske flygningen.

Du blir sendt til flyskolens avdeling i Denton, Texas, like utenfor Dallas.

– Vi gjør dette fordi vi er garantert bra vær. Det gjør at studenten raskere og mer effektivt kommer opp på et nivå som gjør at man kan fortsette flygningen i Norge i litt mer utfordrende vær og terreng.

Deretter gjennomføres resten av fly- og simulatorprogrammet på Torp.

Flight instruments, Air travel, Vehicle, Cockpit, Aircraft, Aviation

Kadettprogrammer

Pilot Flight Academy samarbeider tett med store flyselskaper som SAS, Widerøe og All Nippon Airways, sistnevnte Japans største.

Samarbeidet innebærer at studenter som starter sin pilotutdanning hos Pilot Flight Academy vil være aktuelle kandidater til flyselskapenes kadettprogrammer.

– Programmene er konstruert slik at man får muligheten til å søke seg til et kadettprogram når man har fullført opptaksprøven som vi krever for å starte utdannelsen, forklarer Eriksson.

Du må deretter fullføre den teoretiske delen ved flyskolen og komme gjennom nåløyet i en utvelgelsesprosess.

– Det gir deg veldig gode muligheter til å få jobb i det aktuelle flyselskapet etter endt utdannelse. Det er også mange flyselskaper som kommer til oss for å treffe ferdigutdannede piloter selv om de ikke har etablert kadettprogram hos oss, sier han.

Se video om hvordan det er å være student ved Pilot Flight Academy her:

Har opplevd verden

Mikael Eriksson mener den ideelle piloten har en blanding av gode praktiske og teoretiske ferdigheter.

– Du skal være relativt selvstendig og klare å fatte beslutninger. I tillegg bør du ha gode lederegenskaper. Som flykaptein skal du lede en besetning som kan være relativt stor. Så bør du ha god koordinasjon, god kapasitet og evne til å prioritere fornuftig.

Utdannelsen vil gi deg et kommersielt flysertifikat. Kommersiell flygning er gjerne definert som operasjoner som blir utført mot betaling for passasjerfrakt eller arbeidsoppdrag.

– Det er en krevende, men uhyre interessant utdannelse. Jeg er veldig glad for at jeg har kunnet drive med dette profesjonelt. Jeg har hatt en bra og velbetalt jobb samtidig som jeg har sett hele verden, avrunder Eriksson.

Natural landscape, Atmospheric phenomenon, Cloud, Sky, Atmosphere, Water, Mountain, Highland, Sunlight, Cumulus
Natural landscape, Ice cap, Sky, Mountain, Snow, Slope

Kontakt oss

Adresse
Hangarveien 11, 3241 Sandefjord

Telefon: (+47) 97 05 68 40
E-post: post@pilot.no

Alle foto: Pilot Flight Academy