Asteroide kan treffe jorden i 2032

Det vil i så fall være med en kraft stor nok til å utslette godt over halve Norge.

26. august 2032 - altså om rundt 19 år - kan bli en voldsom merkedag for jorden.

8. oktober 2013 oppdaget en gruppe ukrainske astonomer en ny asteroide. Den har fått navnet 2013 TV135, og beregninger viser at den har kurs i retning jorden.

Steinen skal ha en diameter på rundt 400 meter. Dersom den treffer jorden, vil den utslette et område på nærmere 260.000 kvadratkilometer og forandre klimaet på jorden i årevis, skriver avisen Daily Mail.

Det er et område tilsvarende landet Ecuador. Til sammenlikning dekker Norge et område på totalt 385.000 kvadratkilometer.

En rekke aviser stiller spørsmålet om jorden står i fare for å gå under. NASA har imidlertid publisert en artikkel med tittelen «Asteroid 2013 TV135 - A Reality Check».

Her skriver understreker romorganisasjonen at asteroiden er én av 10.332 nær-jorden-objekter som er oppdaget.

Sannsynligheten for at den treffer jorden i 2032 er 1 til 63.000, skriver NASA.

- Sagt på en annen måte, det er en 99,998 prosents sjanse for at den ikke treffer, sier Don Yeomans, sjef for NASAs program som overvåker romobjekter som kommer nærme jorden.

Det er imidlertid en voldsomt mye høyere sannsynlighet enn for å vinne førstpremien i lotto, som rundt regnet er 1 til 5,4 millioner, og NASA har plassert asteroiden på nivå én på Torinoskalaen. En slik plassering brukes om en passering nær jorden de neste hundre år som ikke anses som noen umiddelbar fare.

Asteroiden er nå en av to jordnære asteroidene over nivå null, og regnes for å være et potensielt farlig objekt. Den andre er asteroiden 2007 VK184. Sannsynligheten for at den skal treffe planeten vår er i dag beregnet til 1 til 1820, men steinen er en del mindre enn 2013 TV135, rundt 130 meter i diameter.

Yeomans tar nyheten med stor ro.

- Dette er en fersk oppdagelse. Med flere observasjonen forventer jeg helt og full at sannsynligheten for at den skal treffe blir betydelig redusert eller bli lik null, sier han.

Likte du denne saken burde du sjekke ut disse også:

Reklame

Vann plenen og potteplantene automatisk mens du er på ferie