Gå til sidens hovedinnhold

Vodka korker flasken

Svenske vippet av tronen - må tenke nytt.

Den svenske vodka-giganten Absolut har møtt sterk konkurranse i toppsegmentet av vodka-markedet. Nye konkurrenter som Grey Goose og andre nye dyre vodkamerker har vippet Absolut av tronen. For å møte konkurransen, legger de om markedsføringen. Det betyr at Absoluts flaskeformede annonser forsvinner.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Absolut startet de svært fremgangsrike flaskeannonsene i 1979, og siden har annonsene vært å se i verdens mest prestisjefylte publikasjoner, i gallerier og museer, samt at en rekke kjente og mindre kjente kunstnere har vært med på å gjøre merket kjent.

«In an Absolut world»
Absoluts gamle slagord «Absolut perfection» skrotes til fordel for «In an Absolut World».

- Med alle de nye merkene i luksussegmentet så var ikke «perfection» lenger den rette posisjonen, sier TBWA/Chiat/Days administrerende direktør Jamie Gallo til AdAge.

New York-byrået TBWA/Chiat/Day har stått bak Absoluts reklamekampanjer siden starten.

Etter Smirnoff
Absolut har tapt markedsandeler de siste årene og er nå passert av Smirnoff som verdens mest solgte vodka. I kampanjen som er ment for å bøte på nedgangen spiller spritprodusenten på hvordan verden ville sett ut i en ideel, eller Absolut, verden.

I Absoluts verden er blant annet mannen gravid og kona sylslank. Times Square ser ut som et kunstgalleri, og politi og demonstranter løser konflikter gjennom putekrig.

Reklame

Er dette årets beste påskeegg?