Gå til sidens hovedinnhold

Elle knuser Vogue

Mens «Vogue» sliter med dårlig salg og få annonsører seiler «Elle» opp med sitt største nummer noensinne. Signy Fardal er ikke overrasket.

(SIDE2): September er den viktigste måneden i året for motemagasinene, og i fjor kunne både W, Harper's Bazaar, Glamour og Vogue skilte med sine største utgaver noensinne.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

I år går derimot salgene dårligere.

Rekorddårlig
Vogue har i år 50 færre annonsesider enn i fjor og har dessuten slitt med dårlige salg i hele vår. Selv supermodellen Gisele Bündchen og basketstjernen LeBron James, i et King Kong-inspirert cover fotografert av Anne Leibowitz, var ikke nok til å selge mer enn 350 000 utgaver i kiosksalg.

Til sammenligning solgte fjorårets aprilutgave 452 207 utgaver.

Det er likevel Gwyneth Paltrow som får æren av å være på coveret til årets minst populære nummer. Det veldig retusjerte coveret i mainummeret solgte ikke mer enn 310 000 eksemplarer.

Det er altså 140 000 færre enn normalt.

Nå figurerer Kate Moss på forsiden av augustnummeret.

- Lett å velge bort
Den økonomiske krisen får skylda for de dårlige salgstallene, og nå svikter også annonsørene.

Sjefredaktør i norske ELLE, Signy Fardal, er ikke overrasket.

- Det er ikke uvanlig at salget på slike produkter svikter i nedgangstider. Både løssalget og annonsesalget. Vogue er et ganske snobbete magasin, som kanskje er lett å velge bort når man -som annonsør eller leser- må prioritere.

ELLE seiler opp
Forlaget Condè Nast, som også eier magasiner som W, GQ og Vanity Fair, skal nå være bekymret for at Vogue vil miste statusen som det mest innflytelsesrike motemagasinet gjennom tidene. Konkurrenten ELLE har nemlig opplevd en oppsving, og økte antall annonsesider med 6,6% - til 420 sider.

- ELLE har det samme som Vogue - men mye mer i tillegg. ELLE er rett og slett litt bredere, er Fardals forklaring.

Perez Hilton er blant dem som spekulerer i at ELLE vil overta for Vogue som det mektigste motemediet internasjonalt, særlig etter de dårlige annonsesalgene angående septemberutgaven.

Hvorfor er septemberutgaven så viktig?

- Høstutgavene er alltid de største utgavene – og de med mest annonser. September er starten på en ny sesong, hvor alle motekundene vil vise leserne hva de har å by på. Generelt så shopper vi for mer om høsten og vinteren, enn vi gjør i vår/sommerhalvåret.

Treige på nett
Ifølge The Economist er noe av problemet magasinenes nøling med å komme seg på nett.

- For atten måneder siden var internett noe forleggerne bekymret seg for etter klokken fire fredag ettermiddag, sa mediekonsulenten Peter Kreisky for et år siden.

- Nå er det hjertet i forretningsmodellen.

Amerikanske Vogue kom først på nett da den beryktede sjefredaktøren Anna Wintour anerkjente populariteten til Style. com, men har fremdeles til gode å ha sin helt egen side slik den britiske versjonen har.

Norske ELLE har på sine nettsider egne artikler og blogger.

- Nettsiden er selvfølgelig viktig, også for oss. I likhet med alle andre ligger vi noe bakpå når det gjelder nettutgaven i forhold til annonseinntekter. Vår nettside er et supplement til papirutgaven, sier sjefredaktøren og legger til at hun ser at det blir viktigere å ha et bra tilbud på nett.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Les også:
Ettertraktede damer på catwalken
Gisele kaster klærne igjen
Stjernenes favorittkjoler
Toppmodell døde etter fall
Den nye Kate Moss
Hun er den nye motedronninga

Reklame

Sjekk ut Nettavisens eksklusive grillpakker: Den amerikanske grillpakken og den moderne grillpakken

Kommentarer til denne saken