Gå til sidens hovedinnhold

Sikker vinner

Kan dette bli historiens beste Volvo? Vi har prøvekjørt XC60.

Gå til Nettavisen Motor

Volvo XC60 passer uten tvil den moderne livsstilen. Vakker vogn med god plass i komfortable omgivelser uten fare for å bli hengende fast i storbyens brøytekanter vinterstid.

Svenskene rett og slett imponerer stort med denne bySUVen, som på toppen av et lekker ytre skal være den sikreste Volvoen noensinne.

XC60 stiller definitivt sterkt i kampen mot konkurrenter som Audi Q5, BMW X3 og Mercedes GLK.

Spennende
Den svenske stoltheten ser rett og slett bra ut, med et spennende og sportslig design.

Utseendet er stilig og vakkert, med dynamiske og moderne linjer. Massiv, men uten å være brautende.

Baklysene vekker spesielt oppmerksomhet. De er diodebaserte og lyser pent opp i trafikken, og gir hekken et særdeles kult uttrykk.

Et minus er at de høye linjene sørger for høye vinduskarmer, og at de bakre vinduene blir litt små – noe som kan være en smule kjedelig for utålmodige barn på langtur.

Interiør
Interiøret er klart og tydelig velkjent Volvo. Én forskjell er imidlertid at navigasjonssystemet (endelig) er flyttet til selve midtkonsollen der det hører hjemme.

Fargene i sort og metall er velkjent, og fargekombinasjonen på skinnsetene gav absolutt et pent miljø.

Volvo skal virkelig ha skryt for å ha lagt til rette for best mulig komfort. Bak rattet føler man en jevn strøm av velvære, som aldri ser ut til å ta slutt.

Sittekomforten er på topp, styrefølelsen er super, plassen er mer enn stor nok, og alt av instrumenter er enkelt å betjene.

Ikke mye å sette fingeren på her. Komfortopplevelsen er og blir noe helt utenom det vanlige.

Dersom man skal nevne noen svakheter - må det være at midtarmlenet ikke kan justeres hverken i høyde eller lengde.

I tillegg er det en smule irriterende med en egen knapp til drivstofflokket. Denne kunne de fint ha plassert på sentrallåsen.

Motor
XC60 er tilgjengelig med to dieselmotorer: En 5-sylindret turbodieselmotor på 185 hester, og en på 163 hester.

En treliters 6-sylindret tørst bensinversjon kommer imidlertid ikke til Norge.

Testbilen vår var utstyrt med en 2,4-liters dieselmotor med partikkelfilter, med en effekt på 163 hester og 340 Nm.

Det høye dreiemomentet gir absolutt god og sportslig akselerasjon. Du skal være en overivrig riking for å være villig til å betale ekstra for ytterligere 22 hestene.

Uten ekstrautstyr koster XC60 534.900 kroner. Vår testbil med «Summum-pakken» koster 703.875 kroner.

Dyrt – ja. Men du verden for en komfort og kjøreglede du får for de ekstra pengene!

Dieselmotoren gav nok av krefter til den massive SUVen, hvor støynivået var ganske så behagelig. Dette er mye grunn av god støyisolering som sørger for at lite motorlyd slipper inn i kupeen.

Den 6-trinns automatgirkassen var ideell for avslappende kjøring. Man får også XC60 med en 6-trinns manuell girkasse dersom man ønsker det.

XC60 fremstod som en atletisk, rask og utholdende seiging, til tross for sin vekt på hele 1.723 kilo.

Forbruket er på 0,75 liter på mila, og dermed spyr den dessverre ut så mye som 199 gram CO2/km.

Kjøreegenskaper
I denne Volvoen har man en formidabel utsikt, som gir en meget god oversikt over trafikkbildet.

Dette i kombinasjon med City Safety-systemet gjør at det nærmest blir umulig å dulte borti saker man ikke skal dulte borti.

Testbilen vår var rikelig utstyrt med det høyeste nivået: Summum-pakken.

Den var utstyrt med blant annet med justerbart understell (Four-C Chassis: 15.900 kr) som gir man mulighet til å velge mellom Comfort-, Sport- og Advancedmodus.

Styringen var presis. Spesielt god var bilen i Comfortmodus. Bilen slukte alt av ujevnheter og man nærmest føler at bilen svever over bakken. Igjen imponerende superkomfort.

Bilen er også smart og praktisk. City Safety-systemet er til god hjelp om man ønsker det. Bilen nødbremser av seg selv ved en eventuell fare for kollisjon (ved hastigheter opp til 30 km/t), og hvor lasersystemet sier i fra når du er for nære bilen foran.

Men dette ekstrautstyret koster. Man får imidlertid mye bra for den grunnleggende ”Driver Support”-pakken til 14.900 kroner.

Den inneholder blant annet automatisk nedbremsing, kollisjonsvarsling, dørvinkelovervåking, avstandskontroll forover og adaptiv cruisekontroll.

En morosak er ”Driver Alert Control”-finessen. Den gir nemlig beskjed om nå er det tid for pause når den oppfatter uregelmessigheter i kjørestilen og antar at du sitter med trøtte øyne bak rattet.

Konklusjon
XC60 fremstår som solid, stødig og trygg.

Designet er småfrekt, femkommeligheten er effektiv, fjæringen er myk, og komforten er fantastisk. Ekte premium-opplevelse med andre ord.

XC60 er ikke bilen for den som vil kjøre sportslig og aggressivt, men passer perfekt for bilisten som setter pris på å ha det å ha det meget bra og avslappende bak rattet. Dette må absolutt være en av Volvos mest vellykkede modeller.

Minuset er imidlertid at man må ha en rimelig feit lommebok for å bli eier av denne unike komfortbilen ....

Det siste fra Nettavisen Motor:

- De største bilfloppene

- Svenskene får det til!

- Det tragiske trafikkåret

Mer om bil, MC og trafikk finner du i Nettavisen Motor

Reklame

Pørni slår alle rekorder - her ser du serien gratis

Kommentarer til denne saken