Gå til sidens hovedinnhold

Vrien emisjon for Repant

Det unoterte panteselskapet Repant slet med å få småaksjonærene til å tegne seg i en reparasjonsemisjon. Les mer her:

Repant fikk kun inn knapt 1,1 millioner kroner i en rettet emisjon mot eksisterende aksjonærer. Selskapet meldte tidligere i måneden at de skulle gjennomføre en rettet emisjon på maksimum 18.181.818 aksjer.



- Emisjonen var en gest til trofaste aksjonærer som ikke fikk eller hadde anledning til å delta i den åpne emisjonen i februar, skriver selskapet i en melding.



Fasiten viser at de trofaste småaksjonærene ikke lot seg lokke av tilbudet fra Per Kverneland og Repant. Tegningskursen var satt til rundt 1,10 kroner pr. aksje og det ble derfor kun tegnet rundt 1 million aksjer.



I tegningsperioden kunne heller de såkalte trofaste småaksjonærene helle kjøpe aksjene i gråmarkedet for mellom 0,96 og 1,04 kroner. Dermed var det som var ment som en gest mot småaksjonærene i realiteten er langt dyrere alternativ.



Problemer med å hente penger

iMarkedet.no har tidligere omtalt emisjonene som kom på rekke og rad etter at Repant sikret seg en storordre fra Tyskland. I forbindelse med avtalen med en tysk dagligvarekjede skal Repant levere 1.600 frittstående panteautomater av typen Global.



Selskapet prøvde tidligere å få inn mellom 60 og 100 millioner kroner i en emisjon som skulle Repant i stand til å møte de forpliktelser som har påtatt seg i forbindelse med gigantordren fra Tyskland.



Les mer om den saken her:



Trangt for Repant

- Vi var veldig godt fornøyd med den åpne emisjonen som ga oss 65 millioner kroner. Men denne emisjonen hadde et relativt høyt minste tegningsbeløp, og som en gest overfor de mindre og trofaste aksjonærene gjennomførte vi derfor en rettet emisjon, skriver adm. direktør Per Kverneland i Repant.



Også i reparasjonsemisjonen mot de trofaste småaksjonærene slet Repant med å få inn nok midler.



- De to emisjonene har til sammen gitt Repant 66 millioner kroner i ny kapital og selskapet er nå godt finansiert for den industrielle og kommersielle fasen de nå går inn i, med blant annet kjempeleveranser til en stor tysk dagligvarekjede, avslutter Kverneland

Reklame

Strømsjokket: Kun 2,3 % har den billigste avtaletypen

Kommentarer til denne saken