Gå til sidens hovedinnhold

Er World of Warcraft farlig?

KOMMENTAR: Norske butikker har fjernet spill fra sine butikker, men hvorfor det?

Coop Norge og Platekompaniet har fjernet voldelige dataspill fra butikkhyllene etter terrorangrepene i Oslo og på Utøya, melder NTB.

- Vi har gjort våre vurderinger i hver enkelt avdeling, og fjernet diverse spill rundt omkring, bekrefter produktsjef og spillansvarlig i Platekompaniet, André Holt.

Bakgrunnen er muligens at massemorderen skrev i sitt manifest, og på sin Facebook-profil at han spilte World of Warcraft og Modern Warfare 2. Selv hevder han at det hele var et cover for å kunne lure sine venner slik at de ikke skulle fatte mistanke, så hvorfor fjernes disse spillene?

- Dette er et midlertidig grep vi gjør av hensyn til og i respekt for de berørte sier direktør Geir Inge Stokke i Coop Norge.

I 2001 kom en rapport fra Filmtilsynet som viste at folk som spiller blir mindre påvirket av volden i dataspill enn i andre medier. Amerikanske undersøkelser har også kommet til samme konklusjon. Så hvorfor fjernes disse spillene?

Myte
Det er en langvarig myte om at dataspill fører til voldelig adferd. De samme argumentene har blitt brukt om film og om musikk. På 80-tallet måtte flere hardrockband i retten etter at de ble saksøkt og filmer får stadig skylden for at noe skjer i samfunnet.

Hvis man tar de forskjellige delene fra hverandre så kan man argumentere for og mot det butikkene har gjort. På den ene siden argumenteres det at man har er å ta hensyn til ofrene og deres pårørerende, men det er nok veldig tvilsomt om det er noe som i det hele tatt kan påvirke den forferdelige situasjonen disse er i.

Det er heller ingen tvil om at det er helt andre faktorer som har gjort at massemorderen har en forferdelig og skrudd oppfattelse av virkeligheten enn at han har spilt en flerspiller online rollespill hvor en del av spillingen er å kommunisere med andre.

Problemet med slike reaksjoner er at det skaper en årsakssammenheng som er "enkel." Det er lett å peke på dataspill, filmer eller annet som årsaken til at mennesker gjør grusomme ting. All forskning og virkelige situasjoner tilsier at det aldri er så enkelt.

Spillavhengighet
Samtidig er det ingen tvil om at enkelte mennesker blir spillavhengige, og at World of Warcraft er det spillet flest blir avhengige av. Det er alltid faresignaler som familie og venner kan se etter. Barnevakten.no har en god oversikt på sine sider:

Noen faresignaler på overdreven spilling og nettbruk:

  • Slutter med andre aktiviteter
  • Kutter ut venner og sosialt liv
  • Trener ikke
  • Skulker skole, dropper lekser
  • Dukker ikke opp til felles måltider
  • Spiller om natten
  • Prøver å slutte men får det ikke til
  • Blir rastløs og irritert dersom man ikke får spille eller være på nettet

Dette gjelder altså overdreven spillbruk og nettbruk, men det finnes ingen forskning som skulle tilsi at slik avhengig kan ha noen sammenheng med ekstrem og grusomme handlinger slik vi har opplevd her til lands.

Problemet er selvfølgelig at det aldri er lett å finne enkle årsaker, og når vi har et samlet politisk Norge som sier vi skal ha «mer åpenhet» er det rart at norske butikker velger å innføre en selvpålagt sensur. Det er over 12 millioner som spiller World of Warcraft i verden. I Norge bor det 5 millioner mennesker.

Les også denne kommentaren hos Gamer.no: En fare for samfunnet – jeg?

PS! Platekompaniet.no (nettbutikken til Platekompaniet) har fortsatt World of Warcraft til salgs. De selger også andre spill som er nevnt i artiklene om "voldelige dataspill."

Kommentarer til denne saken