På mandag overrasket Yahoo hele teknologiverden ved å annonsere at de har ansatt Marissa Mayer som administrerende direktør.

Marissa Mayer kommer som et overraskende valg av flere grunner. For det første trodde de fleste at fungerende direktør Ross Levinson skulle få jobben.

For det andre er Marissa Mayer et stort navn innenfor teknologiverden, og mange stusser over at hun velger å ta over som toppsjef i et selskap som i mange år har gått i feil retning.

Marissa Mayer har lenge hatt toppstillinger i Google, men går nå altså over til erkefienden.

FØLG NA24 PÅ FACEBOOK!

Kanonkarriere
En annen nyhet som kom overraskende på mandag, var at Mayer er gravid. Hun har termin i oktober, men var åpen om det i intervjuprosessen.

Yahoo mente at det ikke var noe problem, og ga henne jobben, noe som sier noe om Mayers omdømme. Det er nemlig en imponerende kvinne som tar over Yahoo.

Da Marissa Mayer søkte på college, kom hun inn på alle skolene hun søkte på - omtrent ti stykker. Hun valgte å gå på Stanford der hun tok en mastergrad i datavitenskap, med spesialisering i kunstig intelligens.

Da Mayer var ferdig på Stanford mottok hun hele 14 jobbtilbud, og slet med å finne ut hvem hun skulle velge. Mayer valgte imidlertid Google og ble selskapets første kvinnelige dataingeniør. Hun har blant annet vært sentral i arbeidet med blant annet Google Earth og Gmail.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Da Google gikk på børs i 2004, tjente Mayer en formue, og i dag skal hun være verdt rundt 300 millioner dollar, eller drøyt 1,8 milliarder kroner.

Yahoo på vei ned
Nå tar hun altså over Yahoo, og står ovenfor en formidabel oppgave.

Selskapet ble stiftet i 1995 og vokste raskt på 90-tallet. Selskapet vokste seg til en internettgigant, og selv om det fortsatt er en av største nettsidene i USA, har de slitt med å konkurrere mot f. eks Google og Facebook.

Det har ført til mangel på inntekter, og i april annonserte selskapet at de må kutte 2000 jobber, omtrent 14 prosent av arbeidsstokken.

Dermed har Marissa Mayer en solid jobb foran seg, og mange mener hun må «ta en Steve Jobs» - altså finne på noe revolusjonerende - for å forhindre at resultatene skal gå ytterligere ned for Yahoo, som en gang var den største søkemotoren i verden.

Kilder: Business Insider, Huffington Post, therichest.org og Wikipedia.