Yahoo fremstår mer og mer som en fallen stolthet, til tross for at nettstedet fremdeles er en av verdens største. Kampen mot Google har virkelig gått hardt inn på selskapet, og nå er det i ferd med å gi bort noe av grunnlaget for sin store suksess.

Yahoo drevet av Microsoft
Microsoft og Yahoo har nemlig nå offentliggjort det som det har vært spekulert om i lang tid: Microsoft overtar Yahoos søkefunksjon - eller i praksis at Microsofts nye søketjeneste Bing vil drive søket på Yahoos sider. Samtidig vil Yahoo stå for annonsesalget for søk for begge aktørene.

Avtalen må godkjennes av amerikanske konkurransemydnigheter, men med tanke på at Google vil være over dobbelt så store som Yahoo og Microsoft til sammen, er det lite trolig at de vil stå i veien. Google har i dag en markedsandel på rundt 70 prosent.

Selv om det Microsoft-teknologi som vil ligge bak, så vil tjenesten fortsatt se ut som Yahoo, og Yahoo skal også fortsette å videreselge søk til andre nettsteder.

Yahoo får de store pengene
Ifølge en pressemelding fra selskapet kan Yahoo bli sittende igjen med så mye som 88 prosent av omsetningen på salget av annonser på søketjenesten, siden det er de som skal selge annonsene. Denne prosentandelen kan endres etter fem år - og hele avtalen mellom de to selskapene er på ti år.

Men Microsoft kommer ikke så dårlig ut de heller: De blir sittende med den store haugen av data om hvem som søker om hva på nettet, og selskapene lover at kun minimalt med søkedata vil bli utvekslet seg i mellom.

Ryktene har i lang tid gått om at Microsoft har ønsket å ta over Yahoos søkedivisjon, etter at selskapets forsøk på å ta over hele Yahoo strandet i fjor. Nå slipper altså Microsoft å betale milliarder av dollar, men må garantere Yahoo en minimumsomsetning for hvert land de opererer i i 18 måneder.

Det påpekes også at begge selskapene vil fortsette å konkurrere hardt på andre forretningsområder som lynmeldinger, e-post og lignende.