(Side2:) I helgen er det Oslo Yogafestival og 45 ulike instruktører har samlet seg for å guide deltakerne gjennom 40 kurs og workshops.

Vi testet Kundalini Yoga med fokus på stimulering av forbrenningen og vi deltok i både chanting og dans.

Spirituell øvelse
Kundalini Yoga kommer opprinnelig, som alle andre former for yoga, fra India. Det er en spirituell form for yoga og består av pusteteknikker, en serie med ulike bevegelser, avspenning og meditasjon.

- I Norge er Kundalini yoga lite utbredt, men i blant annet Sverige er det veldig stort, sier instruktør i Kundalini Yoga, Line Morgenstierne til Side2.

Befri følelsene
Timen begynner rolig med fokus på pust og oppvarming av blant annet rygg. Etter hvert blir øvelsene mer fysisk krevende og det er ikke bare jeg som har problemer med å holde tritt med instruktøren. Vi prøver hele tiden å holde fokus på det indre og ved hjelp av blant annet chanting skal vi bli mer bevisste og lære å gi slipp på følelsene.

- Chanting har en effekt på sinne og hengivenheten, men det er viktig å vite hva man hengir seg til, sier Morgenstierne.

Guruer og erfaring
Guruene står sterkt i yoga og Morgenstierne understreker at man skal trekke kunnskaper fra guruenes erfaringsgrunnlag til å ta ansvar for sitt eget liv, lytte til egne interesser og sette seg fri fra medavhengigheten.

- Man skal bruke hva guruene har erkjent og det er på ingen måte noen form for tilbedelse, sier Morgenstierne.

Under timen deltar vi i fremførelse av mantraer og vi danser til rytmisk musikk med lukkede øyne. Mantraene påvirker både hormonsystemet og forbrenningen slik at du får et balansert sinn og et styrket immunforsvar.

Fremtidens medisin
Det er mange grunner til å praktisere yoga og siden yoga er en praktisk øvelse er den basert på erfaringer og man kan derfor ikke lese seg til det - man må oppleve og praktisere det.

- Du får blant annet god kontakt med din egen kropp, bedre sirkulasjon og større kroppsbevvisthet om du praktiserer yoga, sier Morgenstierne.

Morgenstierne tror også at leger i fremtiden vil foreskrive yogaøvelser i stedet for medikamenter for det er grunn til å tro at yoga har mer enn en forebyggende effekt på folks helse og velvære.

- I utgangspunktet bruker man yoga for å forebygge sykdommer, men det er serier med øvelser man kan gjøre om man vil behandle visse lidelser, sier Morgenstierne. Man må da være disiplinert og utføre øvelsene flere ganger i uken for å få noe effekt.

Tynn med yoga
Det er to hovedformer for yoga – Ashtanga Yoga og Hata Yoga. Ashtanga Yoga går mest på det fysiske, mens Hata Yoga, som Kundalini yoga er, fokuserer mer på det spirituelle og helheten.

Selv om yoga ikke har som fokus å gjøre folk tynne er det ofte slik at man opplever blant annet vektreduksjon fordi man gjennom yogaen blir mer bevisst på seg selv og sin egen kropp.

- Jeg gikk ofte opp og ned i vekt før jeg begynte med yoga. Etter jeg begynte med yoga ble jeg tynnere selv om jeg spiste mer, sier Morgenstierne.

Økende popularitet
Yoga har blitt mer populært de senere årene. Mange treningssentre tilbyr yoga og Morgenstierne opplever at timene hun har i yoga ofte blir fulle.

- Folk er blitt mer åpne for yoga og ønsker å få det bedre med seg selv, sier Morgenstierne.

Det anbefales at man trener yoga 4 til 5 dager i uken, men det er viktig å ikke begynne for hardt og ikke bli for ivrig.

- Man må passe på å ikke blir fantastisk og skal endre alt på en gang, for da mister man nuet og går fort i en fallgruve, sier Morgenstierne.

Finn din type
Vi avslutter yogatimen med avspenning og jeg føler meg fullstendig avslappet når instruktøren takker for deltagelsen. Jeg er usikker på om dette er den type yoga som vil passe for meg da det er et hav av ulike typer å velge mellom.

- Det beste er å prøve ulike typer yoga for å finne den som passer for deg. Det er mye som skal stemme når du velger, sier yogainstruktør Line Morgenstierne

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!